Åpningstider

30. mai til 31. august:

Tirsdag til søndag 11-16

1. september til 20. desember:

Torsdag til søndag 11-16

Meny

Kirsty Kross

kirsty-2160x2160-02.jpg

En rekke arrangementer med performancekunstneren Kirsty Kross.

beGJÆR konkurranse, 2020
Bakekonkurranse fiskebrød og performance.

Jugendstilsenteret & KUBE, Ålesund 3.10., kl. 13-15

Møre og Romsdal kunstsenter, Molde 8.10, kl. 18-19.30

Kristiansund kunstforening, 9.10, kl. 18-19.30

Andre arrangementer med Kirsty Kross

Visningsvindu, kunstner i arbeid og utstilling fiskebrød, Mottaket, Ålesund, 29.9.-11.10

Kunstnerpresentasjon, KUBE, Ålesund 1.10

Framtiderne workshop, KUBE, Ålesund 6.10

I kunstverket, beGJÆR konkurranse (2020), har kunstner Kirsty Kross et grunnleggende fokus på samhandling med publikum. Prosjektet tar utgangspunkt i de symbolske betydningene av fisk, brød og gjær. Verket tar form av en «fiskebrød»-bakekonkurranse ved Jugendstilsenteret & KUBE, samt Kunstsenteret i Møre og Romsdal og i Kristiansund.

Publikum blir oppfordret til å delta og brødene deres, som skal være formet som fisker, vil bli stilt ut. Dette er et prosjekt alle kan delta i uavhengig av alder, kjønn eller ferdigheter. Alle deltagerne vil under en prisutdelings-seremoni få utdelt en unik gullmedalje og et diplom av Kross sitt alter-ego «The Coral Trout», som igjen er ikledd et fiskebrødkostyme. «Seremonien» i Ålesund vil bli fulgt av Nørvøy Ungdomskorps, som for anledningen har fått eksperimentelle instrukser fra «The Coral Trout». Førstepremiene er en middag for to ved et lokalt spisested i de respektive byene.

Fisken har spilt en rolle i en lang rekke religiøse forestillinger, og har gjerne symbolisert fruktbarhet. Gjennom prosjektet stiller Kross spørsmålstegn ved vestens overflod og overforbruk, med temaer som klimakrisens voksende aktualitet og ødeleggelse av hav og fiskebestander som utgangspunkt. Kornet og brødet var ett av menneskehetens store gjennombrudd, og ett av skrittene i retning av den globaliserte verdenen som vi nå lever i – og som koronapandemien er et resultat av. Under fastetradisjonen i jødisk og kristenortodoks påske, blir det kun spist brød uten gjær. Dette fordi gjær blir betraktet som en metafor for det menneskelige egoet, med et utrettelig behov for å hevde seg selv. Brødet uten gjær fungerer i disse tradisjonene som en påminnelse om det å være ydmyk. I vår nye pandemihverdag kan hamstringen av gjær i dagligvarebutikker like i etterkant av koronautbruddet være en mer direkte eksemplifisering av denne symbolikken. Samtidig ser vi nå kanskje konturene av et nasjonalt og globalt samhold i kampen mot koronakrisen.

Kirsty Kross (1974, Australia) bor i Oslo. Hun har sin utdanning fra Universität der Künste Berlin og University of Queensland. Arbeidene hennes er blant annet oppført på Bedfellows i Tate Modern London, Bergen Assembly, Østlandsutstillingen, Tenthaus, Oslo Kunsthall, samt i Berlin på Parkhaus Projekts, Galerie Crystal Ball og Galerie Walden. Fra 2000-2010 skapte og opptrådte Kross i musikk/ performancegruppen Team Plastique og turnerte mye over Europa og Australia og opptrådte på arrangementer som Glastonbury og Kunstsalon Berlin.

www.kirstykross.com


Om Restriksjonskunst 

Kulturinstitusjoner verden rundt har, på grunn av sammenbrudd i økonomi og logistikk, måttet utsette, endre og redusere omfanget av planlagte prosjekter, og Jugendstilsenteret & KUBE er intet unntak. Vi har stengt ned et av våre to bygg for visning av kunst og utsatt planlagte prosjekter til 2021. Da pandemiens konsekvenser ble et faktum, hev vi oss rundt og satte sammen et prosjekt med ønske om å kunne snu katastrofeåret 2020 om til noe positivt. En generøs tildeling fra Kulturrådet, fra deres ekstraordinære utlysning av midler i forbindelse med koronakrisen, har muliggjort dette. Målet var å gi kunstnere lønnede oppdrag og å gi publikum i regionen mulighet til å oppleve og engasjere seg i samtidskunst i en periode hvor begrensningene er store og behovet er prekært.

Kunsten er, og skal være fri, og i 2020 har vi alle vært nødt til å være ekstra kreative for å kunne innrette oss etter restriksjonsregimet som pandemien har medført. Prosjektets tittel ble derfor, med en noe ironisk undertone, «Restriksjonskunst». Vi har invitert de tre kunstnerne Kiyoshi Yamamoto, Kirsty Kross og Brynhild Winther til å bidra med nyproduserte kunstverk. Disse tar utgangspunkt i situasjonen vi nå befinner oss i, og vil bli formidlet gjennom alternative kanaler i hele regionen – det er ikke snakk om tradisjonelle utstillinger i eget hus.

Kuratorer for prosjektet er Solfrid Otterholm og Christiane Lieungh.
Prosjektet er støttet av Kulturrådet.