Åpningstider

Åpningstider

Tirsdag til søndag 11.00–16.00

Meny

«Harald Krohg Stabell – billedkunstner og arkitekt» - Jugendstilsenteret - 30.5.2020 - 3.31.2021

website_cover_image.jpg

30. mai 2020 åpner Jugendstilsenteret og KUBE en utstilling med den norske billedkunstneren og arkitekten Harald Krohg Stabell (1874-1963), som bodde og arbeidet i Ålesund under gjenreisningsperioden etter bybrannen i 1904. Totalt tegnet han flere hus mellom 1904 og 1906, og i tillegg malte han en rekke akvareller og laget flere tresnitt med Ålesund og omegn sentralt i motivkretsen. Arkitekttegninger og bilder med motiver fra Ålesund utgjør kjernen i utstillingen som skal finne sted i Jugendstilsenterets 2.etg.

Harald Krohg Stabell – billedkunstner og arkitekt  (1874-1963) 
 
Stabell var en kunstner som gjennom fordypelse og omfangsrik produksjon raskt utviklet et presist uttrykk i sine akvareller. Med stor beherskelse av penselføring, fargeforståelse og komposisjon malte han hele livet gjennom sine akvareller utført i et realistisk formspråk. I denne utstillingen presenterer vi et mindre utvalg av hans akvareller, grafiske trykk og arkitekturtegninger fra Ålesund og omegn rundt århundreskiftet 1900, og noen få andre som eksempler på hans fine beherskelse av jugendstil, også i kunsten.  
 
På tross av både utdannelse som arkitekt og innenfor kunst, utviklet Krohg Stabell sine teknikker innenfor akvarellmaleriet i stor grad på egen hånd. Det kanskje mest synlige 
er teknikken der han dristig velger å bruke det hvite akvarellpapiret i spillet mellom lys og skygge: Han samler fargene i skyggene og lar det hvite papiret stå rent eller med fargen vasket nesten helt ut. Det er som om de lyse partiene, opp mot de mørkere, begynner å funkle. Det skaper liv, bevegelse og utløser merkbar sansing gjennom blikket: Fukten og kulden i snøen, det fargeskiftende våte i vannet, kjolestoffets lette bevegelighet mot kroppen.  
 
En annen kvalitet som det er uanstrengt lett å se, er fargenes glød. Akvarellene som vises er mer enn 100 år gamle. Likevel fremstår de i fargemetning og intensitet som om de ble malt helt nylig. Etter en noe uheldig erfaring som ung kunstner, der Stabell oppdaget at akvarellene raskt bleknet, begynte han systematisk å eksperimentere med lysekte fargepigmenter. Fargene fremstår derfor ennå i dag som sterke, dype og intensive. Og det i sin tur, bidrar til vår opplevelse av motivene og deres atmosfære.  
 
Stabell var arkitekt, men var kanskje mest kjent som kunstner og da først og fremst for sine akvareller og grafiske trykk. Han er i dag lite undersøkt og forsket på, og også sjeldent utstilt, og er derfor i stor grad glemt utenfor hjembyen Trondheim. Sist hans arbeider ble stilt ut i Ålesund var, så langt vi erfarer, i 1979. Og siden Nasjonalgalleriet ikke hadde kjøpt ham inn, og dessuten takket nei til en donasjon fra ham, besluttet Stabell selv en gang i 1909 å aldri stille ut i hovedstaden.  
 
Harald Krohg Stabell er ikke alene om å lide den ufortjente skjebne som en av de glemte. Jugendstilsenteret og KUBEs lille presentasjon av noen av hans fine akvareller, tar ikke mål av seg til å gjøre mye med akkurat dette, men vi håper at vi gjør publikum oppmerksom på hvilke skjulte skatter som befinner seg i vårt nærmeste kunstunivers og fra vår egen, nære historie.  
 
Stabell var en av de omtrent 50 arkitektene som kom til Ålesund, for å delta i gjenoppbyggingen etter bybrannen i 1904. Han satte opp eget arkitektkontor i 1905, og innen han forlot byen igjen i 1907, vet vi med sikkerhet at han hadde tegnet og oppført elleve murbygg og to trebygg. Vi har plukket ut seks av hans arkitekturtegninger til utstillingen. Både for å demonstrere hans evner som arkitekt, og også som eksempler på hvordan hans tegneferdigheter fløt over og inn i hans arkitekturtegninger – noe som også gjør dem til egne estetiske opplevelser.  
 
Som et eksempel på hans interesse for jugendstil i arkitekturen, trekker vi frem Kirkegata 9, som kan ses blant de digitaliserte tegningene vist på skjerm. Det er ett av de mest fotograferte jugendstilbyggene i Ålesund. Huset i seg selv er egentlig ganske forsiktig formulert med sin rene, pussede fasade og de enkelt buede vinduene frontalt mot gaten. Til gjengjeld har det et frodig vell av planter og frukter i ornamentikken som får huset til å eksplodere i skjønnhet, livsglede og nytelse. Om selve arkitekturen er likefrem, så går den livsbejaende ornamentikken rett inn i jugendstilfilosofiens ideologi om viktigheten av å leve i pakt med naturen og med livskvalitet som vesentlig målestokk. Totaliteten er en sjarmbombe av et lite hus og en perle for byen Ålesund.  
 
En kort biografi:  
Harald Krohg Stabell ble født på Strinda i Trøndelag, i 1874. Han tok sin arkitekteksamen i 1897 ved NTH i Trondheim. Han var i Ålesund en knapp 3-års periode, og vendte deretter tilbake til sin hjemby Trondheim, der han i 1910 ble ansatt ved NTH, først som lærer og etter noen år som professor i frihåndstegning, figur-og akttegning. Han ble boende i Trondheim til sin død. Stabell gjennomførte mange studiereiser, blant annet i England, Frankrike, Spania, Italia og i Norge. I tillegg til sin arkitekturutdannelse, gjennomførte han også gjennom flere år forskjellige kunststudier i England. Han fordypet seg i japansk kunst, normannisk og keltisk ornamentikk og lot seg inspirere, men ikke diktere av engelsk akvarellkunst. Flere av hans portrett-tegninger befinner seg i Victoria and Albert Museum i London. Trondheim Kunstmuseum kjente også sin besøkelsestid og sørget for å kjøpe inn mange av hans arbeider. Helt frem til slutten av 1920-tallet deltok han i Ålesund Kunstforenings utstillinger, ofte med motiver fra byen og omegn. Ifølge rapportene med godt salg til Ålesundspublikummet. En del av Ålesundsbildene fra perioden rundt gjenoppbyggingen utgjør hovedtyngden av presentasjonen.  
 
Vi takker Ørnulf Opdahl, Ellen Rogne, KHÅK Kunsthall og Trondheim Kunstmuseum for generøse lån av akvareller og grafikk, og Ålesund kommune for lån av originale arkitekturtegninger.