Åpningstider

Museum

Mai til september: Hver dag kl.10–17
Oktober til april: Tirsdag-søndag kl.11–16, Mandag stengt
Hele året: Langåpent hver torsdag til kl. 20

Kafé

Mai til september: Hver dag kl.12–16
Oktober til april: Stengt

Meny

Dobbeltåpning fredag 6. september kl. 19.00

d-a_pning.jpg

«Gustav Gaudernack. Emaljens magi» på Jugendstilsenteret.
«Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen» i Overlyssalen på KUBE.

Åpningsarrangement i Apotekeren Kafé.
Gratis inngang.

«Gustav Gaudernack. Emaljens magi» på Jugendstilsenteret.
«Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen» i Overlyssalen på KUBE.

Åpningsarrangement i Apotekeren Kafé.
Gratis inngang.

«Gustav Gaudernack. Emaljens magi»
Jugendstilsenteret 6.9.19-12.1.20

En utstilling med unike objekter skapt av en av Norges viktigste jugendstilkunstnere innen glass og metallkunst. Gaudernack blir omtalt som «Norges første designer» og det var som jugendstilkunstner at han fikk sitt internasjonale gjennombrudd.
Jugendstilsenteret og Kube presenterer utstillingen, "Gustav Gaudernack. Emaljens magi.", som er viet en av de store metalkunstnerne i jugendstilperioden. Gustav Gaudernack (1864-1914) kombinerte sin kjærlighet til natur og norsk middelalder med internasjonale trender for å produsere fantastiske metallarbeider. Etter å ha studert på Kunstskolen i Wien, jobbet han for et ledende norsk gullsmedfirma, David Andersen, der han utviklet fremragende designferdigheter. Med en unik lidenskap for kompleksiteten og skjønnheten i emalje-teknikkene, oppfant han også en ny plique-à-jour-teknikk som gjorde det mulig for ham å produsere arbeider med en forbløffende størrelse. Han mottok nasjonal og internasjonal anerkjennelse med en rekke priser, blant annet sølvmedaljen ved Verdensutstillingen i Paris i 1900, og Grand Prize på St. Louis World Fair i 1904.

Utstillingen gir en omfattende presentasjon av Gaudernacks arbeidsprosess og kunstneriske virke. Den inkluderer flere arbeider som ikke har blitt vist tidligere, både fra museets egen samling og private samlere, samt flere av hans vakre akvarellskisser. Arbeider av to samtidskunstnere vil også være en del av utstillingen. Kristina Aas (tekstil) og Benjamin Tomasi (lydinstallasjon) sin dialog med Gustav Gaudernacks verker understreker hans samtidsaktualitet.


«Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen»
Overlyssalen 6.9.19-29.12.19

I 2019 er det 150 år siden Gustav Vigeland (1869-1943) ble født, og i den forbindelse presenteres vandreutstillingen «Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen». Utstillingen viser hans mest sentrale arbeider fra 1890-tallet, i tillegg til et lite utvalg senere skulpturer.

Gjennom hele Vigelands 50 år lange kunstnerskap har menneskets tilværelse vært under lupen. Hans livsverk, Vigelandsparken i Oslo, oppsummerer den tilbakevendende viljen til å utforske nyansene i hva det vil så å være menneske. Skulpturparken er både lavmælt og kraftfull med sine historier om livets små og store øyeblikk. Med «Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen» gis publikum en mulighet til å oppleve en mindre kjent side av Norges mest berømte billedhugger. De fleste arbeidene i utstillingen er laget av en ung, søkende Vigeland, som prøver å finne sitt uttrykk, og seg selv. Leser man skulpturene som uttrykk for personlige erfaringer, fremstår den unge kunstneren som en plaget mann – med en «sjel pisket av angst». Slik beskrev forfatteren Stanisław Przybyszewski Vigeland på 1890-tallet. Ser man derimot arbeidene som uttrykk for strømninger og holdninger i Vigelands samtid, er de typiske for periodens pessimisme og dreining mot menneskets komplekse følelsesliv. Utstillingen gir en mulighet til å bli kjent med hvordan Vigelands kunst speiler en tid, men også tidløse erfaringer vi kan kjenne oss igjen i. Gjennom utstillingen inviteres publikum til å reflektere over Vigelands betydning og relevans i dag, i det den griper inn i eksistensielle tema som ensomhet, uro, lengsel og utenforskap. I arbeidene blandes melankoli, sårbarhet og frykten for avvisning med maktesløshet og fortvilelse. Hva forteller Vigelands skulpturer om det vanskelige ved å være menneske, også i dag? Og kan man lære noe om seg selv i møtet med dem? I utstillingens utforming er det lagt vekt på å skape møter og forbindelser mellom vår egen tid og Vigelands kunst. Blant annet settes enkelte skulpturer inn i kontekster og miljøer som er gjenkjennelige for dagens publikum. Hva skjer med opplevelsen av Vigelands «Redsel» fra 1892 når den plasseres i en sofa fra 2018?
Utstillingen er er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Vigeland-museet i forbindelse med Vigelandjubileet 2019.