FØLG OSS PÅ    SKRIFTSTØRRELSE  A A  A     
ny_aktuelt_museum_16_03.jpg
FØLG OSS PÅ
Meny
 

KERAMIKK – ILDENS KUNST

keramikkcollage.jpg

 

Et nytt kunstbegrep i Frankrike etableres rundt 1900, l’art du feu eller Ildens kunst. Begrepet var både en kvalitativ betegnelse, men viser også til produksjonsprosessen med brenning av leire.

 Det var en betydelig andel norske keramikere i begynnelsen av 1900-tallet som omfavnet jugendstilen i sine arbeider. Kunsthåndverket fikk en fornyet interesse blant kunstnere også i Norge, og mange av dem arbeidet som tegnere for ulike porselensfabrikker, som Porsgrund Porselænsfabrik og Egersund Fayancefabrik. Typisk for keramikken i jugendstil er dens enkle form og fargerike, gjerne rennende glasur.

Det som spesielt influerte norske keramikere var japansk kunsthåndverk, med sine organiske, flytende former og bruk av materiale og farger. Museet har et variert utvalg av noen av disse arbeidene, og flere av de er norske. De viser et rikt spekter av uttrykk: fra det sarte til det groteske.

Gerhard Munthe begynte å tegne for Porsgrund Porselænsfabrik i 1891. Han ønsket å bidra til et særegent, nasjonalt estetisk uttrykk, og mente det lå et stort salgspotensiale i underglasurporselen med norsk design. Blåveisen var ett av Munthes favorittmotiver, og det kan her sees som et vårtegn for norsk kunstindustri. Samtidig som det ble oppfattet som et nasjonalt mønster har det klare referanser til japansk kunst. Sikksakk-formasjonene i bordene har blitt tolket som abstraherte istapper, men i japansk kunst symboliserer slike formasjoner skyer, som skal få blåveisen til å blomstre. Det var knyttet store forventninger til mønsteret da det ble satt i produksjon i 1893, men det ble ingen stor markedssuksess, og produksjonen stanset alt i 1907.

 

Se mer fra samlingen her:

 

Design og CMS: Osberget.no