FØLG OSS PÅ    SKRIFTSTØRRELSE  A A  A     
ny_aktuelt_museum_16_03.jpg
ny_aktuelt_museum_16_05.jpg
ny_aktuelt_museum_16_08.jpg
FØLG OSS PÅ
Meny
 

  BRANNEN I 1904 og livet i Ålesund

bybrann.jpg

Vi starter omvisningen med en reise i tid, der vår tidsmaskin tar oss med tilbake til 1904. Her får elevene oppleve hva som skjedde under bybrannen, og se hvordan Ålesund ble gjenreist i jugendstil. Deretter  blir elevene kjent med Apoteker Øwre og hans familie, som bodde og arbeidet i Svaneapoteket. Elevene lærer seg å se og å sette ord på Ålesunds gjenreisningsarkitektur og jugendstilens kjennetegn.

  Ålesund og den europeiske jugendstilen

js_lokal_nasjo.jpg

Dialogbasert omvisning med vekt på jugendstilen som kunstnerisk retning. Vi ser på Ålesunds gjenreisningsarkitektur i en større nasjonal og internasjonal sammenheng. Vi reiser med tidsmaskinen tilbake til 1904, møter håndverkerne som gjenreiste Ålesund og Apoteker Øwre som bodde og arbeidet i Svaneapoteket. Det blir lagt vekt på å tilpasse omvisningen til ulike fagområder og temaer, slik som unionsoppløsning, nasjonalisme og kunsthistorie. 

  OPPLEV JUGENDSTILSENTERET

opplev_js.jpg

Våre undervisningsopplegg ved Jugendstilsenteret tilpasses ulike klassetrinn og spesielle ønsker. En tur med vår tidsmaskin er inkludert om ønskelig. Under finner du forslag til alternative omvisinger.

BYEN – Omvisning og verksted for skoleklasser

BYEN er et utstillingsprosjekt som inviterer publikum til å delta i en rekke aktiviteter og arrangement. 

Denne høsten inviterer Kunstmuseet KUBE og Jugendstilsenteret skoleklasser til et besøk i utstillingsprosjektet BYEN, hvor selve byen som fenomen blir satt under lupen. Gjennom møter med kunstverk, og informasjon om Ålesunds nære fortid og fremtid, ønsker vi å stimulere til dialog og debatt rundt hva en by er og burde være i dagens samfunn. 

Byen består av tre utstillinger som tar for seg ulike temaer, og det er valgfritt hvilke av dem dere ønsker å se. I tillegg til selve omvisningen inviterer vi også til å delta i verkstedet, MAL BYEN DIN, hvor en utstillingsvegg på 3 x 15 meter skal dekkes av et stort veggmaleri. Temaet for maleriet er elevenes personlige erfaringer med det å bo i by, eller ønsker om, og drømmer for, en ideal-by.  Selve veggmaleriet vil bli stående under hele utstillingsperioden og er en viktig del av utstillingskonseptet BYEN. Verkstedet er utviklet i samarbeid med billedkunstner Bent Erik Myrvold.

Vi tilrettelegger omvisning og verksted til de ulike alderstrinnene. Formidlingsopplegget varer inntil 1,5 time og vi har plass til 30 elever.

byen_webbanner.png

Kuratoromvisning i BYEN - utstillingene

Onsdag 22. juni kl 13:00:

BYEN - som arena
BYEN - Ålesund: 10 000 meter med muligheter

KUNSTMUSEET KUBE

ved kurator Benedikte Holen


Onsdag 29. juni, kl 13:00

BYEN - som ikke ble

JUGENDSTILSENTERET

ved kurator Ingvil E. Grimstad

ENTER vs Delete

vania_web.jpg

SKAP KUNST I MELLOMROMMET!

Lørdag 25. juni kl 13:00 inviterer vi publikum til å delta i en workshop sammen med billedkunstneren Vania Cunha. 

Enter vs Delete er et verksted med fokus på teknologiske objekt. Samfunnet renner over av teknologi som utvikler seg i et stadig raskere tempo. Teknologiske objekt er en viktig del av hverdagen vår, men blir også raskt utdatert og - miljøavfall. 

Dette er problemstillinger som kunstneren Vania Cunia jobber med, og som er utgangspunkt for workshopen. Cunha har med seg gamle kasserte PC tastatur. Deltakerne inviteres til både å reflektere over, og å omskape disse objektene til noe vi kan ha nytte av, noe som får oss til å tenke. Vi går løs på tastaturene med skrujern, hansker og vernebriller – og leter etter nye deler, ukjente sammenhenger og uventede estetiske kvaliteter. Vi bruker så delene til å skape installasjoner i Mellomrommet, uterommet mellom Jugendstilsenteret og Kunstmuseet KUBE.  

Vania Cunha er fra Portugal, men bor i Molde. Hun har mastergrad i Kunst og Design i offentlige rom (2009) og bachelor i maleri (2007) fra Porto Kunsthøgskole i Portugal.

OM du har et gammelt tastatur liggende, så ta det gjerne med. Viss ikke – så har vi.

Tid og sted: Lørdag 25. juni kl 13, kafeen på Jugendstilsenteret og i Mellomrommet.   
For ALLE!
Billett: GRATIS 

Velkommen!

 

OPne laurdagsomvisningar i NIHIL og Echoes of red and the river

Foto frå utstillinga NIHIL - Tom Monsås. Foto: Kunstmuseet KUBE
Foto frå utstillinga NIHIL - Tom Monsås. Foto: Kunstmuseet KUBE

I løpet av tre laurdagar kan alle som løyser billett møte opp og være med på omvisning i utstillingane NIHIL med Tom Monsås og Echoes og Red and the River med Therese Christensen. Merk datoar og klokkeslett! Det er selvfølgelig mulig å bestille private omvisninger utover dette. 

Laurdag 5. mars kl 12:00 (v/ kurator Tove Lande)

Laurdag 12. mars kl 12:00

Laurdag 16. april kl 12:00 (siste sjanse)

Ved åpne annonserte omvisninger kjøper du inngangsbillett  80 kr voksen / 45 kr stiudent / Hønnør 65 kr / gruppe min. 10 pers. 65 kr / barn og ungdom under 18 GRATIS 

Privat omvisning må bestilles på forhånd: 

Privat omvisning i åpningstida: 1500 kr (maks 25 personer)

Privat omvisning utenom åpninstida 2000 kr (maks 25 personer)

Ta kontakt med:

ingvil@jugendstilsenteret.no
47459122 

Formidlingsopplegg til utstillinga NIHIL - Tom Monsås

Tom Monsås, NIHIL (utsnitt, 2015). Teknikk: olje på MDF.
Tom Monsås, NIHIL (utsnitt, 2015). Teknikk: olje på MDF.

Vi inviterer ungdomsskole og videregående til omvisning og filosofisk samtale i den sterke utstillingen NIHIL med maleren Tom Monsås. 

Målgruppe: 8. – 10. klasse, VGS og andre.
Periode: 15.02. – 15.04.2016
Varighet: Omvisning & Filosofisk samtale, 1time.
Max elevtall: 30
Pris: Gratis
Bestilling/kontakt:
Ingvil@jugendstilsenteret.no, 47459122
Kurator: Tove Lande
Mer om utstillingen:
http://jugendstilsenteret.no/kunstmuseet-kube/aktuelle-utstillinger

Om utstillingen: Maleren Tom Monsås har latt seg inspirere av pressefoto fra terrorangrepet på Bataclan i Paris i november i fjor. I bildene undersøker han hvordan vi forholder oss til katastrofer og lidelse.  Kan vi tillate oss å skape kunst av lidelse? Hvor ligger i så fall etikken i å fremstille katastrofer og menneskelig lidelse i kunst? Kan vi unngå at fremstillinger av ulike katastrofer i kunsten blir redusert til ren estetisisme og at vi som betraktere blir redusert til sensasjonslystne tilskuere? Hva skal til for å bli berørt av bilder når vi overflømmes av dem?

Kan kunst bidra til å forstå meningen eller meningsløsheten i menneskelige katastrofer og lidelse? Gjennom tematisering av Paristerroren behandler utstillingen noen av de sentrale utfordringene og konfliktene som preger verden i dag.

OPPLEGG: Elevene følger en formidler som gir en introduksjon til verkene og utstillingens tema. Utstillingen stiller en mengde utfordrende filosofiske spørsmål: Er det greit å lage kunst av andre menneskers lidelse? Hvorfor lage kunst av vold? Sammen med elevene finner vi frem til noen sentrale spørsmål som vi tar opp i en samtale som foregår etter mønster av en filosofisk samtale. I en filosofisk samtale er alle deltakerne likeverdige – og selve samtalen og undringen er det viktigste.  

Følgende utdrag fra læreplanverket blir berørt i opplegget:

Læreplan Religion, Livssyn og Etikk 10. årstrinn:

Reflektere over filosofiske tema knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur, liv og død, rett og galt.

Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, flerkulturell tenkning, familie og venner, oppdragelsesmåter, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.

Læreplan Religion og etikk, Vg 3:

Drøfte samarbeid og spenninger mellom religioner og livssyn og reflektere over det pluralistiske samfunnet som en etisk og filosofisk utfordring

Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål.


Ta gjerne kontakt for spørsmål – og velkommen til museet!

Ingvil Eilertsen Grimstad
ingvil@jugendstilsenteret.no
47459122
formidlingsansvarlig
Kunstmuseet KUBE
Nedre Strandgate 2
6004 Ålesund

formidlingsopplegg til utstillinga Echoes of the red and the river

Arkivfoto fra maleworkshop på Kunstmuseet KUBE og maleri/collageteknikk av Therese Christensen.
Arkivfoto fra maleworkshop på Kunstmuseet KUBE og maleri/collageteknikk av Therese Christensen.

Målgruppe: Barnehage fra 3 år – 4.trinn
Periode: 22.02.2016 – 15.04.2016
Varighet: Omvisning & maleverksted, ca. 1 time.
Max elevtall: 30
Pris: Gratis
Kurator: Tove Lande
Bestilling/kontakt: Ingvil@jugendstilsenteret.no, 47 45 91 22

Om utstillingen:
Therese Christensen (f.1946), bosatt i Bergen, har arbeidet med maleri siden 1980-tallet. Hennes kunstneriske utrykk er abstrakt organisk med referanse til New York skolen. I utstillingen «Echoes of Red and the River" vises malerier og papirarbeider laget de to siste årene hvor hun har jobbet intuitivt og improvisert med farge, form og flate. Hun er opptatt av den skapende prosessen og hvordan hennes handlinger setter spor i billedflaten, der farge og struktur lager bevegelse i flaten over tid. Man trenger ingen spesielle briller ovenfor maleriene. Det er heller slik at man står ovenfor kunsten i en åpen dialog der våre egne erfaringer er utgangspunktet for å skape mening og forståelse for det vi ser.

FORMIDLINGSOPPLEGG:
En formidler gir elevene/ barnehagebarna en dialogbasert omvisning i utstillingen og bruker utvalgte bilder som utgangspunkt for samtale i forhold til hvordan man kan forstå Christensens formspråk. Etter omvisningen går vi til maleverkstedet hvor elevene/ barnehagebarna får prøve å skape sitt eget abstrakte kunstverk. Vi jobber med vannfarger og sugerør som teknikk. Her vil fokusere på farge, flate og bevegelse i bildene.

Følgende utdrag fra læreplanverket blir berørt i opplegget:

Læreplan i kunst og handverk 1.-2. trinn
• gjenkjenne kunst i skolens nærmiljø og bruke dette som utgangspunkt for egne bilder og skulpturer

Læreplan i kunst og handverk 3.-4. trinn
• samtale om sin opplevelse av samtidskunst
• identifisere og samtale om bruk av symbolfarger

Læreplan i norsk 1.-2. trinn
• sette ord på egne følelser og meninger

Læreplan i norsk 3.-4. trinn
• samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjon

Læreplan i kroppsøving 1.-4. trinn
• leike og vere med i aktivitetar i varierte miljø der sansar, motorikk og koordinasjon blir utfordra

Rammeavtalen: Barnehagen må gi barn høve til å oppleve kunst og kultur og til sjølve å uttrykkje seg estetisk. Å vere saman om kulturelle opplevingar og gjere eller skape noko felles, bidreg til samhøyrsle. Barn skaper sin eigen kultur ut frå eigne opplevingar. Gjennom rike erfaringar med kunst, kultur og estetikk får barn mange høve til sansing, oppleving, eksperimentering, skapande verksemd, tenkning og kommunikasjon. Fagområdet gjeld uttrykksformer som biletkunst og kunsthandverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design.

 

Yoga på  KUBE: yoga i utstillingen  Echoes of red and the river

Foto: t.v. Yam Yoga. Foto: t.h. Therese Christensen, Uten tittel (utsnitt, 2015).
Foto: t.v. Yam Yoga. Foto: t.h. Therese Christensen, Uten tittel (utsnitt, 2015).

YOGA på KUBE er slutt for denne gang. Følg med på vårt program for eventuelle nye Yoga på KUBE - opplevelser!

 

I løpet av fire yoga – timer utforska vi sammenhengen mellom kroppen, sinnet og kunsten. Alle timene startet med en fem minutts intro til utstillingen ECHOES OF THE AND THE RIVER.  Så begynte yoga – timen med de erfarne lærerne fra Yam Yoga. Alle timene var ulike, og var inspirert av et dagens tema fra utstillingen.   

Utstillingen:
Therese Christensen (f.1946), bosatt i Bergen, har arbeidet med maleri siden 1980-tallet. I utstillingen på KUBE vil hun vise malerier og papirarbeider laget de to siste årene.  Hennes kunstneriske uttrykk er abstrakt organisk. Hun sier det slik om sitt arbeid:

Mitt hovedanliggende er å undersøke ”hva er et maleri og hvordan er det laget?”. Min tilnærming er intuitiv og improviserende. Maleriet slik jeg arbeider med det – handler om seg selv og sin egen prosess. Fargens skrift og fargens klang setter i gang en stemning som jeg forfølger. Jeg arbeider direkte og spontant med lange opphold for refleksjon.  Det er langsomme prosesser som tar sin egen tid.

Christensen er utdannet ved Vestlandets Kunstakademi (nå KhiB), Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, og UCLA. Hun har hatt en rekke separatutstillinger og deltatt på diverse gruppe og kollektivutstillinger både i inn-og utland.  Hun er innkjøpt av Museet for Samtidskunst, Bergen Kunstmuseum, Norsk Kulturråd, Stortinget, med mer. 

Yoga - lærerne

Marit Kristine Torsdatter Stinessen og Uwe Heim driver yogaskolen YamYoga i Ålesund. Marit har sin yogalærer-utdanning fra India. Hun finner stadig inspirasjon ved å delta på ulike workshops og Intensiver i inn- og utland - og er også utdannet yogalærer for barn gjennom programmet Groovykids Yoga. Marit underviser både i dynamisk flytyoga for ulike nivå, rolig, meditativ Myk yoga og yoga for barn og ungdom.


Uwe er utdannet Medisinsk yoga lærer og terapaut fra IMY - Instituttet for Medisinsk Yoga i Stockholm/Oslo - 2014. Han er utdannet Mindfullness- lærer i tillegg til lærer-utdannelse i Hatha/Vinyasa Yoga fra Ashiyana Yoga Retreat center, India, Elemental Yoga Theraphy fra Swara Yoga School i Portugal samt påbygging fra Prison Yoga Project.
Uwe underviser hoveldsaklig Medisinsk yoga samt Hatha/Flytyoga på YamYoga og i bedrifter rundt omkring på Sunnmøre. 

 

Følg ein formidlar i  utstillinga  herfra

Gut ved verket "My world 2015", Anne Marte Overaa. Foto: Ingeborg Refsnes
Gut ved verket "My world 2015", Anne Marte Overaa. Foto: Ingeborg Refsnes

Vi ønsker alle velkomen til omvisning og workshop i utstillinga HERFRA. Vi har eigne opplegg for barnehage og skule. Desse er alle gratis. Vi har også spesielle opplegg for vaksne! Ta kontakt og bestill ei omvisning fram til og med 31. januar 2016. 

OPPLEGG FOR BARNEHAGE: 

Opplegg: Omvisning og jordklodeverkstad
Periode: 09.11.2015 – 31.01.2016
Varigheit: 1 time (25 minutt i utstillinga, 35 minutt i verkstad)
Max antal barn: 12
Pris: Gratis
Bestilling/kontakt:
Ingvil@jugendstilsenteret.no, 47459122
Meir om utstillinga: http://bit.ly/1LzqEax

Om utstillinga: I utstillinga HERFRA har vi leita etter unge kunstnarar som enten kjem herfra, altså Møre og Romsdal, eller som har valgt å busette seg her. Det har blitt ei spennande utstilling, med stort spenn i uttrykksformer og tema. Utstillinga tek oss tett inn på korleis mange av dagens kunstnarar arbeider. I tillegg synleggjer ho at vi som bur her, eller er HERFRA, er ein del av noko mykje større; nemleg den store verda.  

Opplegg: Ein av våre formidlarar møter barna, og tek dei med på ei vandring i utstillinga. Vi ser på, utforskar og filosoferer omkring enkelte utvalgte verk. Etterpå går vi til verkstaden der barna lagar sine eigne jordkloder av rislampar og silkepapir.  

Rammeavtalen: Barnehagen må gi barn høve til å oppleve kunst og kultur og til sjølve å uttrykkje seg estetisk. Å vere saman om kulturelle opplevingar og gjere eller skape noko felles, bidreg til samhøyrsle. Barn skaper sin eigen kultur ut frå eigne opplevingar. Gjennom rike erfaringar med kunst, kultur og estetikk får barn mange høve til sansing, oppleving, eksperimentering, skapande verksemd, tenkning og kommunikasjon. Fagområdet gjeld uttrykksformer som biletkunst og kunsthandverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design.

PRIVATE OMVISNINGAR FOR VAKSNE I ALLE ALDRAR:
Omvisning: Ein av våre formidlarar fortel om utstillinga, kunstverk og kunstnarar. Vi undersøker verka si meining i  vår eiga samtid, og trekker linjer tilbake i kunsthistoria.    
Periode: 09.11.2015 – 31.01.2016.
Varigheit:
45 minutt
Max antal: 25

Prisar sjå HER

Bestilling/kontakt: Minst ei veke før, ved Ingvil@jugendstilsenteret.no, eller ring 47459122

 

 

FORMIDLINGSOPPLEGG winterstudio/hansplassen:

Her er atelieret på Linge der dei tolv kunstnarane har hatt kunstnaropphald. Foto: Eirik Senje
Her er atelieret på Linge der dei tolv kunstnarane har hatt kunstnaropphald. Foto: Eirik Senje

Målgruppe:  Barnehage, grunnskule og VGS    
Periode: 12.05. – 20.09.2015 
Varigheit og opplegg: Barnehage 1 time, omvisning & workshop. Grunnskule 1 t15 min, omvisning & Workshop. VGS 1 time, omvisning.
Max antal barnmehagebarn/elevar: 12/30
Pris: Gratis
Bestilling/kontakt: Ingvil@jugendstilsenteret.no, 917 69 356, 70 10 49 70

På Linge i Valldal, høgt oppe i dalsida, ligg restane etter ein gammal husmannsplass. Den siste som budde her heitte Hans. Dermed fekk plassen namnet Hansplassen.  På denne fruktgarden bur i dag kunstnaren Elida Brenna Linge. Elida hadde tenkt at det kunne vere spennande å invitere kunstnarar til den vakre naturen og stillheita på Linge. Den kunne vere til inspirasjon for skapande kunstnarar frå fjern og nær.

Ganske tilfeldig  møtte ho ein annan kunstnar, Andreas Siqueland, som var på jakt etter ein stad der han kunne sette opp atelieret sitt.  Han hadde laga eit atelier etter måla til det gamle atelieret hans. Slik vart ideen om Winterstudio/Hansplassen fødd. Linge og Siqueland inviterte ti kunstnarar med ulik praksis og bakgrunn til å kome til atelieret, som vart plassert på dei gamle tuftene til Hansplassen. Alle kunstnarane fekk arbeide i to veker kvar, men utanom fruktsesongen.

Utstillinga viser verk som kunstnarane skapte i den perioden dei var på Hansplassen. Fjella, dalen og fjorden, som er utsikta frå Hansplassen, liknar nasjonalromantiske maleri. Kunstnarane har nærmast blitt tvungne til å forholde seg til dette landskapet. Dei tolv kunstnarane har ulik bakgrunn og arbeider med heilt forskjellige material og uttrykk.  

Kunstprosjektet reiser mange spennande spørsmål.  Har omgjevnadene  noko å seie for dei skapande prosessane? Kan vi kjenne igjen landskapet eller opplevinga av å arbeide på Linge i verka? Verka som har blitt skapt er mangfaldige og det er desse som utgjer utstillinga Winterstudio/Hansplassen.  

Opplegg for barnehage: Formidlar og barnehagebarn startar med ei vandring i utstillinga. (ca 30 min) Vi undrar oss over det vi ser. Etterpå går vi til workshopen, der vi skaper underlege papirfigurar som skal få sveve under taket. (ca 30 min)

Opplegg for grunnskule: Formidlar tek klassen med på ei vandring i utstillinga, ca 45 minutt. Vi ser og diskuterer dei ulike verka. Etterpå går vi til workshopen, der vi skaper underlege papirfigurar som skal få sveve under taket. (ca 30 min)

Oplegg for VGS: Formidlar tek elevane med i ei dialogbasert omvisning. 

Kunstnerisk konsept: Andreas Siqueland og Elida Brenna Linge
Produksjonsteam Kunstmuseet KUBE:
Benedikte Holen og Tove Lande.
Kunstnarar: Bjørn Bjarre (NO), Per Inge Bjørlo (NO), Maja Bekan (SI), Gunndis Yr Finnbogadottir (IS), Elida Brenna Linge (NO), Camille Norment (US/NO), Cecilia Nygren (S), Silke Otto-Knapp (D), Stein Rønning (N), Eirik Senje (NO), Andreas Siqueland (NO), Tove Storch (DK).

Rammeplan for barnehagar: "Gjennom arbeidet med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna lærer å lytte, observere og uttrykkje seg gjennom allsidige møte med og refleksjon over kultur, kunst og estetikk. At borna tek i bruk fantasi, kreativ tenking og skaparglede. At borna utviklar evna til å bearbeide og kommunisere inntrykk og gi varierte uttrykk gjennom skapande verksemd. At borna utviklar elementær kunnskap om verkemiddel, teknikk og form for å kunne uttrykkje seg estetisk i visuelt språk, musikk, song, dans og drama. At borna opplever at kunst, kultur og estetikk bidreg til nærleik og forståing.»

Kompetansemål grunnskule: Ved kunstmuseet KUBE ønsker vi å vere ein ressurs for
skulen sitt arbeid. Vi legg derfor vekt på å tilpasse opplegga våre til aktuelle deler av læreplanverket.
Kunst og handverk:
10. trinn: Samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid

  1. trinn: Samtale om opplevelse av hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og bruke dette i eget arbeid med bilde og skulptur.
  2. trinn: Samtale om sin opplevelse av samtidskunst

Norsk:
7. trinn: Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta
uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres.  

  1. trinn: Bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger. Samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjon. Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

                                                

ÅPENT KREATIVT VERKSTED #JEGERKREATIV 15.06. - 13.09.2015

img_1057_jek.jpg

Med sommerens verksted #JEGERKREATIV ønsker Kunstmuseet KUBE å inspirere liten og stor til kreativitet. Vi inviterer alle til å delta i diverse kreative prosesser og har lagt til rette for papirbretting, fargelegging, postkortlaging og (brev)skriving på skrivemaskin.                                  

Verkstedet finner sted i Overlyssalen og står hele sommeren. Verkstedet er selvbetjent og åpent for alle, men barn skal være under tilsyn av voksne. Verkstedet er inkludert i inngangsbilletten.

Begrepet ‘kreativ’ defineres slik i Bokmålsordboka: (Ny)skapende, idérik.

Alle har kreative evner i seg som uttrykkes på unike måter gjennom tekst, form, farge, design, musikk, osv. Vi håper å tenne en kunstnerisk gnist som fremmer refleksjon og skaperglede på tvers av ferdighetsnivåer.  

  •  Papirbretting: Enkle og vanskelige oppskrifter inspirert av Ålesund og Stiftelsen  Kulturkvartalet (svane, båt, sommerfugl,  vifte, ugle, kube)
  •  Fargelegging: Motiver knyttet til Jugendstilsenteret og Apotekergården.
  •  Postkort: Blanke postkort der bymotiver kan klippes og limes på, samt motiver knyttet til  Stiftelsen Kulturkvartalet sin egen  samling.
  •  Hilsen på skrivemaskin: Skriv en god ‘gammeldags’ hilsen på en god gammeldags  skrivemaskin.
  •  Emneknagg: #JEGERKREATIV / #IAMCREATIVE

 

Med ønske om en god kreativ sommer!

 

Sceneries - Simon Waagsholm

Gjenkomst (2013), foto: Simon Wågsholm.
Gjenkomst (2013), foto: Simon Wågsholm.

Velkommen til dialogbasert omvisning med verksted i utstillingen SCENERIES med Simon Wågsholm. 

Målgruppe: 8. – 10. klasse, VGS, ressurssentre m.m.   Tilpasser til yngre elever og barnehage. 
Periode: 17.03 – 26.4. 2015
Varighet: Omvisning&Workshop, ca 1t 30min/1. VGS: omvisning, 1 time.
Max elevtall: 30 
Pris: Gratis
Bestilling/kontakt: Ingvil@jugendstilsenteret.no, 917 69 356, 70 10 49 70
Kurator: Benedikte Holen
Mer om utstillingen: http://jugendstilsenteret.no/?c=38736&a=128355

Om utstillingen: Simon Wågsholm (f.78) er en av Ålesunds unge og aktive kunstnere, og i utstillingen SCENERIES settes store spørsmål på dagsorden. Utstillingen tar opp konkrete problemstillinger omkring klimaendringer, makt, menneskerettigheter og kunstens samfunnsrolle. Maleriet og installasjonen er Wågsholms våpen.

I flere av maleriene hans møter vi mennesker som prøver å orientere seg i et landskap som blir stadig mer ugjenkjennelig og fjernt. Dette er en visualisering av hvordan mennesket er i ferd med å ødelegge sitt eget eksistensgrunnlag. Hva gjør dette med oss?  

Han går også inn i spørsmål omkring makt, makt til å hjelpe, men også makt til å ødelegge. I hans portrettserie «CEO» vises manipulerte bilder av de 10 konserndirektørene som i følge den globale menneskerettighets – organisasjonen globalexchange.com har mest makt til å ødelegge miljø og menneskeliv. Hvordan skal verdenssamfunnet forholde seg til dette? Hvordan skal vi forholde oss til dette?

Dette er spørsmål som angår oss alle, og Wågsholm bruker maletekniske og kunsthistoriske virkemidler til å synliggjøre og skape debatt. Dette er også utgangspunktet for en annen sak som opptar kunstneren; hvilken rolle spiller kunst og kunstnere i samfunnet? Og, hvilke konsekvenser får det når det offentlige legger kunstnernes økonomiske vilkår over i kommersielle hender?  

OPPLEGG FOR Ungdomsskole: Omvisning&Workshop. Elevene følger formidler i utstillingen for en dialogbasert omvisning. Vi studerer malerier og installasjoner, foretar en billedanalyse, undersøker maleteknikk og motiv, og diskuterer hvordan dette er med på å underbygge innholdet og historien i bildet. Vi snakker om tema som utstillingen tar opp, og vi diskuterer kunstens rolle i samfunnsspørsmål. Workshop: Etter omvisningen går vi til workshopen der vi jobber med maling og sjablong.     

OPPLEGG for Videregående: Dialogbasert omvisning med formidler, se over. Læreplanmål. (Workshop dersom ønskelig).

Følgende utdrag fra læreplanverket blir berørt i opplegget:
Kunst og håndverk 10. trinn: 
Diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt for eget skapende arbeid med portrett og skulptur.

Samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid.

Samfunnsfag 10. trinn:
Gjere greie for korleis ulike politiske parti fremjar ulike verdiar og interesser, knyte dette til aktuelle samfunnsspørsmål og argumentere for eige syn.

Gjere greie for hovudprinsippa i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjonar, mellom anna ILO-konvensjonen om urfolks rettar, vise korleis dei kjem til syne i lovgjeving, og drøfte konsekvensar av brot på menneskerettar.

Beskrive korleis forbruksmønsteret har utvikla seg i Noreg, og gjere greie for rettane til forbrukarane.

Geografi 10. trinn:
Undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt.

Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling

Samfunnsfag Vg1:
Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad.

Definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet.

Diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei.

Diskutere etiske problemstillingar i arbeidslivet.

Geografi VG3:
Drøfte årsakene til naturkatastrofar i verda og kva for verknader dei har på samfunn som blir ramma.

Gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land.

Filosofi, etikk og livssynshumanisme, Vg3:
Forklare sentrale etiske begreper og argumentasjonsmodeller og gjenkjenne og vurdere ulike typer etisk tenkning.
Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål

 

Velkommen til omvisning med trykkeverksted

Sol på fjellheimen (1995) tresnitt. Foto: Lars Chrisitan Istad
Sol på fjellheimen (1995) tresnitt. Foto: Lars Chrisitan Istad

Kunstmuseet KUBE inviterer skolene til omvisning i Lars Christian Istads utstilling –

Stoppesteder    18.10.2014-1.2.2015

Utstillingen Stoppesteder markerer Lars Christian Istads  80-årsjubileum. Istad ble født i Ålesund , vokste opp i  Trondheim, og har bodd i Molde siden 1963. Hans stemningsfulle skildringer av lett gjenkjennbare steder rundt om i fylket vårt har gjort ham til en kjent og kjær kunstner for mange.

Utstillingen  Stoppesteder tar for seg tegneren og tresnitt-kunstneren Istad. Tresnittene utgjør den sentrale delen av hans kunstnerskap, men også tegningene hans stilles ut i et større antall for første gang. Utstillingen Stoppesteder tar for seg Istad som stedsskildrer, med hovedvekt på motiver fra vårt eget hjemfylke. Utstillingen legger også vekt på håndverkeren Istad og gir en innføring i den krevende prosessen det er å fremstille tresnitt.

Elevene får bli med på en dialogbasert omvisning i utstillingen. Mange vil muligens dra kjensel på noen av motivene i Istads bilder. Vi vil snakke om formspråk, lys, skygge og fargebruk. En film viser hvordan kunstneren jobber hjemme i sitt atelier for å skape tresnittene.

 I verkstedet får elevene bli kjent med trykketeknikken monotypi, der de får trykke egne bilder på flott, tykt papir, donert av kunstneren. Dette er samme type papir som Lars Kristian Istads bilder er trykket på.

Opplegget er tilpasset aldersgruppen fra 5.-10. klassetrinn i grunnskolen og for videregående skoler. 

Fra læreplan i kunst og håndverk

  • Mål for opplæringen: - samtale om opplevelse av hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og bruke dette i eget arbeid med bilde
  • Bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
  • Både samfunns- og naturfag har kompetansemål som går ut på å bli kjent med lokalmiljø/region (heimstad/kommune/fylke) og om landskap og landskapsformer i Norge.

Å se på naturen og oppleve den på en slik måte at det vil fremme vilje til å verne om naturressursene  -  og utvikle respekt for naturen.

  • Stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen.

Omvisning med verksted varer ca 1 time og 30 minutt (to skoletimer).

Ta kontakt for bestilling av tid:

Ingvil Eilertsen Grimstad ingvil@jugendstilsenteret.no

917 69 356

 

KOM OG OPPLEV UTSTILLINGEN:  BROWSING BEAUTY

Browsing Beauty, videoinstallasjoner av Andrea Sunder Plassmann og Sigi Torinus.
Browsing Beauty, videoinstallasjoner av Andrea Sunder Plassmann og Sigi Torinus.

Målgruppe:  Barnehage (3 – 5 år) og barneskole.
Tidspunkt: 20. 01. – 27.02. 2015
Varighet: 1 time
Pris: Gratis for alle barnehager og skoleklasser
Bestilling/kontakt: Ingvil@jugendstilsenteret.no , 917 69 356, 70 10 49 70

Kunstnerne Andrea Sunder - Plassmann (DE) og Sigi Torinus (US) mener at skjønnheten har forsvunnet fra kunsten, og ønsker å finne den tilbake. I et mørklagt museum har de lekt seg med video og projisering, og skapt et kunstverk av levende lys og bilder som publikum kan vandre i. Kunstnerne ser på skjønnhet som en grunnleggende drivkraft i livet. Skjønnhet endrer seg i tid og rom. Det som er skjønt for noen, er ikke skjønt for andre. Utstillingen har vandret rundt omkring i verden, og hver gang har skjønnheten dukket opp i nye former, i møte med nye mennesker og nye steder.

OPPLEGG FOR BARN OG SKOLE: 

Barna følger formidler inn i utstillingen. Vi lytter, beveger oss forsiktig på gulv, holder hender og bruker øynene. Vi snakker om hvordan kunstnerne har laget utstillingen, og hva vi synes om det vi opplever og sanser. Vi diskuterer hva vi synes er fint og hva ordet skjønnhet betyr.   

Skjønnhetslaboratoriet: Etter omvisningen går vi til Skjønnhetslaboratoriet, som til å begynne med er et helt bekmørkt rom. Nå skal vi lage vår egen skjønnhet.  Formidler har lommelykter og forskjellig spennende utstyr, og viser hva vi skal gjøre. Alle barna får være med å eksperimentere og leke med lys, former og farger på vegger og tak.    

Relevant fra Rammeavtalen og Kunnskapsløftet (1 – 4. klasse):

Rammeavtalen for barnehager

Utvikle sin følsomhet til å lytte, iaktta og uttrykke seg gjennom allsidige møter med og refleksjon over kultur, kunst og estetikk.

Ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede

utvikler sin evne til å bearbeide og kommunisere sine inntrykk og gi varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet

utvikler elementær kunnskap om virkemidler, teknikk og form, for å

kunne uttrykke seg estetisk i visuelt språk, musikk, sang, dans og drama • opplever at kunst, kultur og estetikk bidrar til nærhet og forståelse. 

Kunst og handverk, 2. trinn

Bruke dekorative elementer fra kunst og kunsthåndverk i egne arbeider

Kunst og handverk, 4. trinn

Samtale om sin opplevelse av samtidskunst.

Identifisere og samtale om bruk av symbolfarger.

Lage enkle utstillinger av egne arbeider

 

velkommen til omvisning og verksted

mette_tronvoll_nysn__copy.jpg

Kunstmuseet KUBE inviterer skolene til å komme på omvisning i sommerutstillingen
in a lonely place        

I utstillingen ønsker vi å undersøke ulike sider ved ensomhet som tilstand i det moderne samfunnet. Hva er egentlig ensomhet? Og hva innebærer det å være ensom?

Ensomheten er et av våre siste tabu. Samtidig kan de fleste mennesker risikere å føle seg ensomme en eller annen gang i løpet av livet. Kan kunsten gi oss andre innfallsvinkler og en annen forståelse av ensomhet enn den rene faglitteraturen? Og kan man snakke om en positiv dimensjon ved ensomheten?

Elevene får bli med på en dialogbasert omvisning, der vi reflekterer sammen rundt de ulike kunstverkene. Etterpå får de skrive egne dikt eller en liten fortelling inspirert av temaet ensomhet.
Om noen skulle blir mer inspirert til å tegne med utgangspunkt i temaet så vil dette også være en mulighet.

Utstillingen står frå  24.05. - 31.08.2014 og opplegget er GRATIS.

Ta kontakt med:
Rita        rita@jugendstilsenteret.no   
Ingvil    ingvil.grimstad@jugendstilsenteret.no

Telefon: 70104970

Rom uten tittel: Omvisning og verkstad

Harald Fenn, "Fjord I" (2014)
Harald Fenn, "Fjord I" (2014)

 

 May Bente Aronsen & Harald Fenn

Kunstmuseet KUBE viser arbeid av May Bente Aronsen (1962) og Harald Fenn (1963). May Bente Aronsen skaper store tekstilarbeid i ullfilt og polyester. Lys og skugge, rytme og gjentakelse av geometriske former kjenneteiknar Aronsen sin kunst. Ho har utvikla ein eigen teknikk der ho skjærer ut former i tekstilen og skaper store tepper som gjerne utfordrar vår optikk og persepsjon. Harald Fenn er aktiv innanfor det maleriske mediet. I Fenn sine bilete kan ein ane eit uskarpt landskap i duse fargar, der biletflata vert brutt opp av markerte fargefelt og ofte buktande linjer. Kva er det ein ser her? Kven er det som ser? Både Aronsen og Fenn arbeidar med illusjonar og brutte illusjonar. Dei har òg det til felles at dei ofte nyttar ein streng geometrisk orden, samstundes som det oppstår ein illusjon av rørsle gjennom bruk av organiske element.

Elevane vil i utstillinga bli kjent med to norske kunstnarar som jobbar i stort format og ofte med utsmykkingsprosjekt både i private og offentlege bygg. Etter omvisning i utstillinga vil elevane få ta del i ein verkstadsbasert aktivitet der dei saman i grupper vil få skape arbeid i stort format. Dei vil få jobbe med geometriske former og tekstil. Elevane vil få kjennskap til formalestetikk ved bruk av virkemiddel som til dømes gjentakelse, rytme, balanse, lys og skugge, framgrunn og bakgrunn. Opplegget varer i ca 45-60 minutt.

Utdrag frå læreplan i matematikk fellesfag
Geometri
– kompetansemål etter 4. og 7. årssteget
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • lage og utforske geometriske mønster og beskrive dei munnleg
  • analysere eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar og beskrive fysiske gjenstandar innanfor daglegliv og teknologi ved hjelp av geometriske omgrep

Utdrag frå læreplan i kunst og handtverk
Grunnleggjande ferdigheiter
Å kunne uttrykkje seg munnleg i kunst og handtverk om sitt eige og andre sitt arbeid er ein viktig del av faget. Munnlege ferdigheiter er óg viktig i samband med refleksjon over og vurdering av oppleving,  estetiske verkemiddel og samanhengar. Samanhengen mellom estetikk og geometri er også eit vesentleg aspekt i arbeid med dekor og arkitektur.

Design /Kunst -  kompetansemål etter 4. og 7. årssteget
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • eksperimentere med enkle geometriske former i konstruksjon og som dekorative formelement
  • samtale om si oppleving av samtidskunst
  • nytte kontrastar mellom diagonale, horisontale og vertikale retningar i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse


Målgruppe: 4-10. klassetrinn.
Utstillinga står frå
13.09 – 31.12. 2014. Opplegget er GRATIS og har ei varigheit på ca 45-60 minutt.

Ta kontakt for bestilling:
Rita       
rita@jugendstilsenteret.no
Ingvil    ingvil.grimstad@jugendstilsenteret.no

Telefon: 70 10 49 70

Juleverkstad laurdag 6. desember 12-15  i apotekeren kafé

Julestemning ved Jugendstilsenteret
Julestemning ved Jugendstilsenteret

Laurdag 6. desember frå klokka 12-15 vert det juleverkstad i Apotekeren kafé på Jugendstilsenteret i samarbeid med Ålesund Sentrumsforening og Solveig Fagermo. 

Vi lagar julekort og pakkelappar. Det vert mykje sølv og gull, paljettar og glansbilete. 

Velkomne

Foredrag med Lars Christian Istad tirsdag 18. november klokka 12-13

istadgalleri_utsnitt.jpg

KUNSTNERSAMTALER med Lars Christian Istad
Den Kulturelle Spaserstokken og Kunstmuseet KUBE inviterer til foredrag
i utstillingen   STOPPESTEDER  tirsdag 18. november kl 12-13


Utstillingen Stoppesteder markerer Lars Christian Istads  80-årsjubileum. Istad ble født i Ålesund , vokste opp i  Trondheim, og har bodd i Molde siden 1963. Hans stemningsfulle skildringer av lett gjenkjennbare steder rundt om i fylket vårt har gjort ham til en kjent og kjær kunstner for mange.

Utstillingen Stoppesteder tar for seg tegneren og tresnitt-kunstneren Istad. Tresnittene utgjør den sentrale delen av hans kunstnerskap, men også tegningene hans stilles ut i et større antall for første gang. Utstillingen Stoppesteder tar for seg Istad som stedsskildrer, med hovedvekt på motiver fra vårt eget hjemfylke. Utstillingen legger også vekt på håndverkeren Istad og gir en innføring i den krevende prosessen det er å fremstille tresnitt.

Det vil bli aperitiff og foredrag ved kunstner i Overlyssalen. Etter foredraget vil det bli servering av kaffe og vafler i Apotekeren kafé (inkludert i billetten).

Billett: 60 kr
For påmelding ring:  
Den Kulturelle Spaserstokken   70164414 
Kunstmuseet KUBE    70104970      

12Neste

Design og CMS: Osberget.no